Monday, February 14, 2011

Kenapa disebut Syurga 'Adn?

Allah SWT telah menjelaskan kepada kita bahawa sebaik-baik makhluk adalah orang-orang yang beriman dan melakukan amal shalih. Untuk mereka, kelak Allah SWT kurniakan Syurga 'Adn. Firman Allah SWT :
 
"Balasan mereka di sisi Rabb mereka ialah Jannah 'Adn yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Allah redha terhadap mereka dan mereka pun redha kepada-Nya. Yang demikian itu adalah (balasan) bagi orang yang takut kepada Rabb-nya." (Al-Bayyinah : 8)

Apakah sebenarnya makna Syurga / Jannah 'Adn ?

 Kata Syeikh Ibnu 'Utsaimin(rhm) : "Firman-Nya "Jannatu 'Adnin", Al-'Adn ertinya menetap di satu tempat, tidak berpindah-pindah. Di antara kesempurnaan nikmat penduduk Jannah adalah setiap mereka tidak akan diminta untuk berpindah dari kenikmatan yang telah mereka dapati. Kerana masing-masing mereka tidak melihat bahawa ada yang lain melebihi kenikmatan yang telah mereka peroleh. Tidak merasa rendah diri terhadap mereka yang lebih tinggi dan lebih sempurna kenikmatannya. Allah SWT berfirman : "Mereka tidak ingin berpindah daripadanya" (Al-Kahfi : 108). Yaitu, tidak ingin berpindah dari nikmat yang telah mereka peroleh. Kerana Allah SWT telah meyakinkannya bahawa tidak ada seorang pun yang lebih sempurna dari apa yang telah Allah berikan kepadanya. Itulah sebabnya Allah memberikan nama bagi jannah-jannah ini dengan 'Adn."

[ruj : Tafsir Juz Amma li Syeikh Muhammad bin Shalih al-'Utsaimin]


1 comment:

Al Mahadaya said...

Jazaawa Hama A'nada Raba Hama Janata A'dana Tajaraya Mana Tahatahaa Al Anahara Kholadayana Fayaha Abada, Radhoya Allaha A'na Hama Wa Radhowa A'naha, Zalaka Lamana Khoshaya Rabaha.
mahadaya-asalama.blogspot.com